Alt du trenger å vite om personallister!
Vi vet at det er mye snakk om personallister om dagen. Derfor har vi samlet alt du trenger å vite om personallister på ett sted, slik at det skal bli lettere for deg å få oversikt over hvilke krav som stilles, og hva du kan gjøre for å oppfylle forskriften.

Hva er en personalliste?
Kort fortalt så er en personalliste en liste over alle personer som arbeider i virksomheten, også personale som er innleid eller ulønnet.
Hvem skal føre personalliste?
Her er både forskriften tydelig på at alle bransjer innen "Frisører og skjønnhetspleie" skal føre personalliste. De lister også opp eksempler på virksomheter innen skjønnhetspleie:
- Ansiktsbehandling
- Manikyr
- Pedikyr
- Kroppspleie
- SPA
- Farging av vipper og bryn
- Tatovering av øyebryn, øyekontur og lepper
- Tannbleking og piercing
- Med mer..
Hva slags informasjon skal en personalliste inneholde?
Listen skal inneholde følgende informasjon:
- Virksomhetens navn
- Virksomhetens organisasjonsnummer
- Navn på den som arbeider i virksomheten (fornavn og etternavn)
- Fødselsnummer eller D-nummer
- Tidspunkt for arbeidsdagens begynnelse
- Tidspunkt for arbeidsdagens slutt
Er det noen spesielle krav rundt føringen av en slik liste?
Ja, det er spesifikke krav til hvordan en arbeidsliste skal føres.
- Listen skal føres hver arbeidsdag
- Registrering av når arbeidsdagen starter og slutter skal gjøres i umiddelbar tilknytning til at arbeidet påbegynnes og avsluttes. (Enkelt forklart: man skal føre listen når man kommer på jobb, og igjen når man avslutter for dagen).
- Listen kan føres manuelt eller elektronisk.
- Dersom listen føres manuelt, skal det gjøres i en innbundet bok. Sidene i denne boken skal være forhåndsnummererte.
- Dersom listen føres elektronisk, skal den kunne skrives ut på papir. Dersom det foretas rettelser i listen, skal det stå "hvem" som gjorde endringen, og "når endringen skjedde".
- En elektronisk liste skal umiddelbart kunne skrives ut på papir. (Altså med en gang, for eksempel i forbindelse med kontroll)
Men hva skjer hvis jeg ikke har personalliste og får kontroll?
Dersom skatteetaten gjennomfører en kontroll, må du betale et gebyr hvis de de avdekker at:
- Personalliste ikke er ført (altså at du ikke har personalliste)
- Personallisten er ført feil
- Personallisten har mangler
Et rettsgebyr (i 2025) er på kr 1 314,-. Det innebærer at du får et gebyr på kr 13 140,- ved første kontroll, og et gebyr på kr 26 280,- dersom du får ny kontroll innen 12 måneder (og du fortsatt ikke har, eller fortsatt fører mangelfull personalliste).
Hvordan løser EasySalon dette?
EasySalon har integrert personalliste som følger kravene i forskriften. Ansatte sjekker inn når de kommer på jobb, og sjekker ut når de drar.
1. Man velger ganske enkelt seg selv i listen, skriver inn pinkode, og trykker "sjekk inn". Alle som er sjekket inn, og som ikke har sjekket ut enda, er grønne i listen slik at det er enkelt så se hvem som er på jobb.

2. Når du går for dagen, skriver du inn pinkode og trykker på stoppknappen.

3. Du kan endre registreringene, for eksempel hvis du glemte å
sjekke inn når du kom på jobb.
Trykk på den runde knappen med blyant,
og du får opp en dialog hvor du kan endre inn/utsjekk. Endre tidspunktet, skriv
inn pinkode, og trykk lagre.
Systemet lagrer automatisk tidspunkt for endringene som blir gjort av den enkelte.

4. Eksportere/skrive ut liste ved kontroll
Hvis du får kontroll vil du bli bedt om å skrive ut personalliste, eller sende den til
en oppgitt e-post adresse.
Klikk på ett av datofeltene for å få opp datovelgeren, og velg "Fra" og
"Til"
Klikk deretter på knappen "Eksporter kontrolliste", og det produseres
automatisk en pdf du kan skrive ut eller sende på e-post.

Her ser du eksempel på hvordan en kontrolliste ser ut.

5. Skriv ut variant av listen til internt bruk
Systemet støtter også utskrift/eksport av en gruppert personalliste. Denne listen er fin
for å se total tidsbruk for alle ansatte innenfor ønsket intervall.
Alt du trenger å gjøre er å klikke på "Eksporter pesonalliste", og pdf
genereres automatisk.
Her ser du eksempel på hvordan en gruppert personalliste ser ut. Som du ser er listen sorter pr ansatt, og man får en oppsummert arbeidstid i bunnen av hver ansatt (markert med gult).
Man velger selvfølgelig dato utvalget helt selv, og fremgangsmåten er den samme om du ønsker å se en enkelt dag, en uke, eller en hel måned.

Vi vet at det er mye snakk om personallister om dagen, og vi håper at vi klarte å gjøre ting litt enklere å forstå.
Hvis du ønsker mer inngående informasjon finner du noen nyttige linker her:
- Link til paragraf (§ 8-5-6) som omhandler personalliste hos Lovdata
- Nyttig informasjon om personallister hos Skatteetaten
- Les mer om rettsgebyr hos Norges domstoler
- Les om håndtering av fødselsnummer hos Datatilsynet
